Lp. |
Sytuacja edukacyjna |
Uwagi metodyczne (formy, metody, materiały pomocnicze, itp.) |
Zakładane efekty, cele szczegółowe |
1. |
Zagadki słuchowe: naucz. odtwarza nagrania odgłosów deszczu i wiatru.
|
- dzieci dobierają odpowiedni obrazek:
- deszcz
- wiatr – naśladowanie ruchem drzewa poruszanego wiatrem: słaby wiatr porusza małymi gałązkami, mocniejszy - większymi gałęziami i konarami, a huragan – całym drzewem;
- dzieci podchodzą do zawieszonych na firankach listków, zdejmują je, chwytają za nitkę i dmuchają z różnym natężeniem;
|
- dzieci poradzą sobie z wybraniem spośród innych obrazków tego odpowiedniego;
- pobudzą wyobraźnię podczas zabawy ruchowej;
- będą ćwiczyć mięśnie narządów mowy;
|
2. |
Słuchanie wiersza S. Szuchowej „Szyba”;
Rozmowa na temat treści wiersza. |
- Zilustrowanie wiersza na tablicy tematycznej ( odsłonięcie przygotowanych wcześniej elementów), poruszanie w odpowiednich momentach chmurką z deszczem lub sylwetą wyobrażającą wiatr;
- dzieci odpowiadają na pytania:
- O czym opowiadał wiersz?;
- O co prosił deszcz i watr szybę?
- Czy szyba spełniła ich prośby?
- Kogo i po co chciała wpuścić?
|
- dzieci skupią uwagę podczas prezentacji treści wiersza, utrwalą poprawne wzorce słuchowe dotyczące wypowiadania głosek , zwłaszcza sz, cz;
- udzielą odpowiedzi na zadawane pytania;
- będą wypowiadać się wg wskazanej przez naucz. kolejności
|
3. |
Zagadka ruchowa;
Wyklaskiwanie krótkiej frazy: Deszczyk pada, deszczyk pada, parasole się rozkłada |
naucz. mówi: Kiedy pada deszcz... i naśladuje ruchy otwierania parasola – dzieci odgadują, po czym wszystkie odtwarzają zaproponowane ruchy;
- dzieci powtarzają za naucz. wiersz wyklaskiwany w rytmie ósemek:
- klaszcząc w dłonie;
- klaszcząc na przemian w dłonie i kolana;
- w parze z kolegą – na przemian w dłonie swoje i kolegi;
|
- będą doskonalić pamięć ruchową;
- wyzwolą pozytywne emocje;
|
4. |
Składanie obrazka z części (wg wzoru); |
- dzieci podchodzą do rozłożonych podkładek, wyjmują z kopert części obrazka i składają je w całość. Kto ułoży pokazuje naucz., a w nagrodę otrzymuje wycięte z papieru samoprzylepnego „kropelki deszczu”.
|
- dzieci będą miały okazję doskonalić proces analizy i syntezy, ćwiczyć spostrzegawczość i pamięć wzrokową, koncentrację uwagi;
|
5. |
Zabawa ruchowa „Kropelki deszczu.” |
- dzieci podczas piosenki „deszczyk” spacerują po sali trzymając w zamkniętej dłoni „kropelki deszczu”, na przerwę w muzyce zatrzymują się przy swojej podkładce i słuchają ile kropel deszczu spadnie na parasol – tyle , ile dźwięków zagra naucz. na trójkącie.
|
- każde dziecko zapamięta, gdzie znajduje się ułożony przez nie obrazek;
- położy tyle kropel, ile usłyszy dźwięków.
|
6. |
Przebranie się dzieci w stroje i wystawienie inscenizacji „Leśne duszki i grzyby”. |
- dzieci kolejno wypowiadają swoje role i śpiewają piosenki.
|
- dzieci opanują emocje i zaprezentują się w poznanej inscenizacji.
|